Dołączył: 22 Paź 2009 Posty: 1620 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: SCENIC II 1.9dCi '05
Piwa: 222/81
Wysłany: Nie 11 Gru 2011, 02:24
Temat postu:
Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)
Instrukcja naprawy najpopularniejszej usterki związanej klimatyzacją czyli uszkodzenia regulatora prędkości obrotowej dmuchawy.
OBJAWY USZKODZENIA
Dmuchawa działa na jednym, na ogół najwyższym, biegu lub nie działa w ogóle silnik dmuchawy.
WYMIANA TRANZYSTORA MOCY (+ WYMONTOWANIE REGULATORA W SCI)
Poniżej link do fotorelacji z naprawy samego regulatora poprzez wymianę tranzystora mocy. Dodatkowo w manualu widać jak wymontować regulator ze SC I (jest w języku francuskim, ale zdjęcia mówią same za siebie)
http://www.forum-auto.com/pole-technique/mecanique-electronique/sujet358759.htm
Generalnie oryginalny tran to HUF75344G3, ale raczej nie do zdobycia.
Można zastosować 75344G i będzie chyba lepszy od oryginału. Można tez dać łatwo osiągalny IRFP064PBF (jak w manualu)
jest to N-kanałowy tranzystor mosfet o prądzie około 60A-100A i napięciu >50A w obudowie TO247AC.
Każdy elektronik amator powinien sobie z tym poradzić. Polecam postąpić tak jak na zdjęciach, czyli wyciąć stary tranzystor, a następnie wylutować poszczególne nogi. Można skorzystać z odsysacza, wicka czy hot air.
Tu do nabycia za parę zł
http://www.tme.eu/pl/katalog/?id_category=100309&search=IRFP064&md5=t7c5c66f788bf3abcafdd436c35864fce&page=1,20#id_category%3D100309%26search%3DIRFP064
Jeśli nie miałeś do czynienia z lutownicą i nie znasz podstaw elektroniki lepiej poproś o pomoc kogoś znającego się na rzeczy.
DZIAŁANIE OPORNICY
Sterownik prędkości wentylatora (opornica elektroniczna) ma 8 poziomów napięć wyjściowych.
Sterowanie jest impulsowe, o długości impulsu od 150us do 450us podawanych z modułu sterownika na pin 6. Do diagnostyki (o ile to w ogóle opłacalne) niezbędny jest oscyloskop. Natomiast powyższe napięcia sterujące wentylatorem można oczywiście zmierzyć zwykłym woltomierzem.
Wentylator ma dodatkowo zabezpieczenie termiczne, które go wyłącza przy osiągnięciu prędkości 30% mniejszej od żądanej przez użytkownika.
PRZYCZYNY USZKODZENIA
Uszkodzenie tranzystora jest często wynikiem niedrożnego filtra, zabrudzonej dmuchawy, zatarcia i/lub dużych oporów silnika. Radiator przetwornicy umieszczony jest w kanale wentylacji i musi mieć zapewnione chłodzenie.
Przeczytałem wszystkie posty i w zasadzie każdy z osobna jest poprawny, ale trzeba to wszystko zebrać w całość. Przerabiałem temat kilkakrotnie, więc moje doświadczenia przedstawię w punktach, oczywiście po części odnosząc się do tego, o czym moi poprzednicy pisali wcześniej. Sprawa dotyczy ScenicII z climatronic.
1. Jeżeli nie działa Ci dmuchawa lub działa tylko na"full" - masz prawdopodobnie uszkodzony tranzystor sterujący.
2. Jeżeli działa tylko do 4-5 biegu tranzystor jest zniszczony temperaturowo przez zaniedbanie wymiany filtra kabinowego (pyłkowego)
3. Zapchany filtr kabinowy powoduje przegrzanie tranzystora i powstawanie tzw zimnych lutów, szczególnie na bramce(jest to tranzystor N-MOSFET), która jest lutowana od góry na druku dwuwarstwowym, więc dobre połączenie od dołu nie gwarantuje wysterowania tranzystora.
4. Wlutowany na płytkę opornik (taka blaszka zagięta w podkowę) powoduje przegrzewanie płytki w okolicy podłączenia wtyczki, czego następstwem jest brak połączenia płytki z wtyczką.
Wnioski:
Zanim zdecydujesz się kupić cały moduł, za który zapłacisz ok 400 zł. weź pod uwagę następujące wskazówki:
1. Nie bój się wymontować schowek, bo to dla wprawnej ręki to ok. 10 min roboty (napisz do mnie prywatnie, jak będziesz miał problem pomimo umieszczonych wcześniej na forum wskazówek)
2. Oczywiście wcześniej wymień filtr kabinowy (to taka szufladka, którą bez problemu wyciąga się od strony komory silnika)
3. Jeżeli nadmuch nie działał, wyjmij panel sterujący (o czym wcześniej na forum) ale nie odpinaj kabli i od dolnej strony druku (płytki) zewrzyj kawałkiem drutu źródło z drenem (trzymając panel radiatorem do siebie i tranzystor jest od góry, są to elektrody lewa i środkowa) i jeżeli wiatrak się włączy przejdź do pkt 5.
4. Wymontuj panel sterowania silnikiem (moduł) i wyczyść dokładnie czystym spirytusem wszystkie piny (bolce) w gniazdach przyłączeniowych, szczególnie te, do których przychodzą grube kable.
5. Jeżeli to nie pomaga, spróbuj przelutować bramkę od strony górnego druku (jeżeli trzymasz modem radiatorem do siebie, a tranzystor jest na górze, to jest to skrajna prawa elektroda).
6.Jeżeli dalej nic, nie próbuj szukać oryginalnego tranzystora (N358), którego nie ma ani w żadnych katalogach, ani w żadnych sklepach. Kup tranzystor N-MOSFET w obudowie TO247 o prądzie ciągłym przynajmniej 60A i rezystancji źródło-dren nie większej niż 0,009 ohm i mocy przynajmniej 200W. Najlepszy byłby HUF, ale jego zdobycie graniczy z cudem, więc polecam IRFP 064, ale nie IRFP 064N. Różnica między nimi, to 150 W mocy, bo oryginalny IR 064 ma 300 W (podróbki 200W), a IR 064N tylko 150W. Cena IRFP064 to ok 9 PLN
7.Wylutuj stary tranzystor (konieczny odsysacz cyny), wstaw nowy ( koniecznie posmaruj tranzystor na styku z radiatorem silikonową pastą termoprzewodzącą, którą za ok. 5 PLN kupisz w każdym sklepie z elektroniką). Poskładaj wszystko i zadziała na bank.
Pozdrawiam wszystkich.
Aktualna (12'2011) cena modułu to 185zł. Tak na wszelki wypadek jakby się komuś nie chciało bawić lub wymiana tranzystora się nie powiodła.
Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)
Oryginał jest niedostępny w handlu
Zamiennik firmy IR z grupy automotiv 209A 75V 470W 0.0045Ω!!!
IRFP2907
N-MOSFET 209A 75V 470W 0.0045Ω
Tranzystor zwiększy moc dmuchawy
więc zamieniając IRFP064 na właśnie IRFP2907
uzyskamy wyższe obroty dmuchawy.
Na forach / np. megane.com.pl itp/ podaja info że zamiennikiem ponoć jest RFP064N - niestety na tym tranzystorze dmuchawa nie osiąga maksymalnych obrotów - ok, 20-40% wydajności.
Regulator VALEO F657165W/M
Cena zamiennika na Allegro 17,71 pln + przesyłka 7,70 pln.
Dostępny w:
Doro Automatyka
ul. Krzywoustego 8 a
76 - 200 Słupsk
Dołączył: 22 Paź 2009 Posty: 1620 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: SCENIC II 1.9dCi '05
Piwa: 222/81
Wysłany: Pon 12 Gru 2011, 01:09
Temat postu:
Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)
IRFP2907 ma znacznie większa moc i obroty będą znacznie wyższe bo w zakresie w jakim pracuje w tym regulatorze jego RDS < 4 mOhma
Dmuchać będzie mocniej, ale chałas będzie większy i silnik szybciej się skończy...
IRFP064 (0,009 Ohma) jest najbliższy oryginałowi (0,008 Ohma), ale IRFP064N się nie nadaje bo ma za mały prąd i padnie.
Ostatnio zmieniony przez gRRuby dnia Pon 12 Gru 2011, 10:14, w całości zmieniany 2 razy
Dołączył: 22 Paź 2009 Posty: 1620 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: SCENIC II 1.9dCi '05
Piwa: 222/81
Wysłany: Pon 12 Gru 2011, 10:25
Temat postu:
Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)
Ja sugeruję IRFP064, ale można IRFP2907 i wtedy obroty będą większe.
Parametry oryginalnego tranzystora
Technical/Catalog Information HUF75344G3
Vendor Fairchild Semiconductor
Category Discrete Semiconductor Products
Mounting Type Through Hole
FET Type MOSFET N-Channel, Metal Oxide
Drain to Source Voltage (Vdss) 55V
Current - Continuous Drain (Id) @ 25° C 75A
Rds On (Max) @ Id, Vgs 8 mOhm @ 75A, 10V
Input Capacitance (Ciss) @ Vds 3200pF @ 25V
Power - Max 285W
Packaging Tube
Gate Charge (Qg) @ Vgs 210nC @ 20V
Package / Case TO-247-3
FET Feature Standard
Lead Free Status Lead Free
RoHS Status RoHS Compliant
Other Names HUF75344G3
HUF75344G3
Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)
Takie HUF75344G3 dostępne na ebayu. Dzisiaj zamówię i zobaczę co i jak . Są też bez problemu na aliexpresie od ceny za sztuke 1.85 euro razem z wysyłką jak ktoś ma czas poczekać 3 tygodnie.
Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)
Przyszły części z ebay prze lutowałem i wszystko śmiga OK. Mała uwaga strasznie ciężko przylutować środkową nóżkę . Potrzebna porządna lutownica i spore umiejętności.
Dołączył: 22 Paź 2016 Posty: 4 Skąd jesteś (miejscowość / region): sląsk Posiadane auto: Grand scneic 1.6 2004r
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 18 Lis 2016, 23:58
Temat postu:
Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)
odswierze temat..moja dmuchawa działa na każdym biegu lecz na pierwszym dmucha bardzo mocno..zwiększając biegi zwiększa się moc ale nie znacznie...mam wrażenie jak by na pierwszym biegu dmuchała z siłą czwartego...gdzie szukać przyczyny?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Renault Scenic ) Instrukcje, manuale, fotoreportaże
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.