Dołączył: 18 Mar 2020 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łomianki Posiadane auto: Scenic I ph2 F4R Aut.
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 18 Mar 2020, 01:43
Temat postu:
Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
Witam wszystkich.
Pacjent to mój Scenic I ph2 2000r. 2.0 benzyna z automatem.
Mam problem z piszczącym paskiem wieloklinowym, zarówno stary pasek jak i nowy Gates 5PK1750 piszczy przy skręcaniu, czasem piszczy na biegu jałowym lub na "drive" kiedy stoję np. na światłach, losowość wynika raczej od warunków atmosferycznych. Sprawdziłem czy na którymś z kół osprzętu jak i rolkach nie ma zbyt dużego oporu ale nie stwierdziłem nic podejrzanego. Zauważyłem jednak, że po naciśnięciu i odpuszczeniu gazu rolka napinacza porusza się przód/tył, kiedy cofa się to lekko przygasają światła (zwalnia alternator).
Nie mając innych (jakich?) narzędzi pomiarowych sprawdziłem kluczem dynamometrycznym z nasadką 13 ile siły potrzebuję aby cofnąć napinacz.
1. Założony pasek. Aby cofnąć napinacz, zluzować pasek o przynajmniej 1mm potrzebuję ~14Nm.
2. Bez paska. Aby cofnąć napinacz do skrajnej pozycji czyli napiąć maksymalnie jego sprężynę potrzebuję ~24Nm.
Może ktoś miałby możliwość sprawdzić u siebie te wartości dla porównania?
Ewentualnie może ktoś wie czy w tych napinaczach oprócz sprężyny jest jakiś tłumik drgań lub coś podobnego w działaniu? Może sam pomiar siły naciągu to zbyt mało aby stwierdzić czy napinacz jest sprawny?
Numery pod jakimi występuje ten napinacz:
7700102872
8200277606
8200403954
8200603359
Moj jest raczej oryginalny, czy fabryczny czy już wymieniany niestety nie wiem.
BTW podpowiedzi typu talk, spreje, czyszczenie czy czy brudzenie smołą znam ale wolałbym wyeliminować przyczynę piszczenia niż walczyć z objawami, koła pasowe czyste, proste, nieprzekoszone jakby ktoś pytał
Pozdro! _________________ Naprawa Scenica to wieczna praktyka...
Re: ( Renault Scenic ) Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
Sprawdź sobie osiowość rolek i napinacza .
Mailem podobny problem , [ cenzura ]..ny kopiłem nowy napinacz , (cisza)
porównując je okazało się ze stary jest nieznacznie skrzywiony .
Dołączył: 18 Mar 2020 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łomianki Posiadane auto: Scenic I ph2 F4R Aut.
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 19 Mar 2020, 19:23
Temat postu:
Re: ( Renault Scenic ) Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
dodek napisał:
A sprawdzałeś sprzęgło na alternatorze?
Alternator to 90A Valeo sg9b033, nr. części 8200030635, nie posiada sprzęgła, rolka jest pusta w środku, przykręcona bezpośrednio do wału wirnika.
amples napisał:
Sprawdź sobie osiowość rolek i napinacza .
Mailem podobny problem , [ cenzura ]..ny kopiłem nowy napinacz , (cisza)
porównując je okazało się ze stary jest nieznacznie skrzywiony .
Sprawdziłem, ich osie są równoległe, płaszczyzna pracy paska jest zachowana, pasek układa się bez ukosów. Zresztą stary pasek jest zużyty równomiernie. Nieznacznie skrzywiony to znaczy jak bardzo? Swój wyjąłem do weryfikacji ale oprócz samej siły sprężyny nie mam zastrzeżeń. _________________ Naprawa Scenica to wieczna praktyka...
Re: ( Renault Scenic ) Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
Czyli pewnie w jakichś warunkach alternator stawia duży opór. Może masz gdzieś chwilowe zwarcia ?Im większy pobór pradu tym większy opór na altku co może powodować uślizg paska _________________ Gdy idziesz po taniości zawsze kończy się drogo
Yamaha FJ 1200
Dołączył: 16 Sie 2010 Posty: 914 Skąd jesteś (miejscowość / region): Zakopane Posiadane auto: Renault Clio 1,4 16V 2003 98KM, Renault Trafic 2,0 dCi 2009 140 KM
Piwa: 75/29
Wysłany: Nie 22 Mar 2020, 00:45
Temat postu:
Re: ( Renault Scenic ) Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
Doczytałeś do końca co Ci podesłał BlackRaven. Mam wrażenie, że wymiana koła stałego na sprzęgiełko załatwiłoby sprawę. Kiedyś miałem Scenica i zatarło mi się sprzęgło na altku. Na wolnych obrotach szarpało napinaczem i postukiwało. Długo do tego dochodziłem co to może być.
Dołączył: 18 Mar 2020 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łomianki Posiadane auto: Scenic I ph2 F4R Aut.
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 22 Mar 2020, 07:55
Temat postu:
Re: ( Renault Scenic ) Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
Tak, być może dołożenie sprzęgiełka załatwiłoby problem na jakiś czas choć wątpię, bo jak dotąd pasek nie piszczał mimo "uproszczonej" konstrukcji alternatora (swoją drogą czy nie jest tak, że sprzęgiełko było montowane w wersjach z manualną skrzynią aby zmniejszyć obciążenia przy ewentualnych szarpnięciach podczas pracy sprzęgła?). Pasek piszczy i tak na kole pompy wspomagania, opisałem przygasanie świateł aby zobrazować co się dzieje z paskiem, czyli że zmienia swoja prędkość przesuwu na odcinku na którym znajduje się koło pasowe alternatora w momencie przemieszczania się rolki napinacza. Kolejność akcesoriów napędzanych przez pasek wygląda tak: Pasek ciągnięty jest przez koło pasowe wału korbowego, dalej jest pompa wody, AC, pompa wspomagania, alternator, napinacz i rolka prowadząca. Po prostu alternator jest tutaj najbardziej narażony na problemy z naciągiem paska bo jest ostatnim z akcesoriów. Ale aby wykluczyć rolę alternatora w stawianiu oporu jestem skłonny go odłączyć i sprawdzać auto na samym akumulatorze. Co do oporów na pompie wspomagania to w domowych warunkach nie jestem w stanie tego zmierzyć dlatego prosiłem was o dane z pomiarów sprężyny napinacza. Jeżeli okazałoby się, że mój napinacz jest zbyt słaby to bym go wymienił, jeżeli mielibyście zbliżone wartości to znaczyłoby, że problem mam we wspomaganiu. Także jeżeli macie możliwość to proszę zmierzyć i podzielić się wynikami, wolałbym opierać się na danych, nie na domysłach. _________________ Naprawa Scenica to wieczna praktyka...
Re: ( Renault Scenic ) Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
Czy ty czasem nie masz tłumika drgań gumowego na kole pasowym na wale korbowym ? Tu może być problem _________________ Gdy idziesz po taniości zawsze kończy się drogo
Yamaha FJ 1200
Dołączył: 18 Mar 2020 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łomianki Posiadane auto: Scenic I ph2 F4R Aut.
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 25 Mar 2020, 01:09
Temat postu:
Re: ( Renault Scenic ) Weryfikacja siły napinacza paska wieloklinowego. F4R 2.0 16v
Tak, stan koła weryfikowałem kiedy miałem wyjęte sanki (robiłem skrzynię i maglownicę) jakieś 10kkm temu. Obecnie sprawdzałem tylko czy nie zauważę jakiegoś pływania czy bicia tego koła podczas pracy, nic takiego nie zaobserwowałem. Ręką sprawdziłem luz bez założonego paska, było sztywne. Może jak będzie potrzeba to zdemontuję w weekend koło i osłonę przeciw błotną aby mieć tam jakikolwiek lepszy dostęp, na razie nie podlegam kwarantannie i normalne dojeżdżam tym autem do pracy... choć szczerze wątpię aby coś z tym kołem miało być nie tak, raczej byłoby po nim widać, że nierówno pracuje albo miałoby jakieś luzy _________________ Naprawa Scenica to wieczna praktyka...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Renault Scenic ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.