Silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem i pojemności skokowej 1500 cm3. Wywodzi się on z rodziny benzynowych silników K.
Doprowadzanie powietrza jest uzupełniane przez turbosprężarkę o stałej geometrii (1) bez wymiennika powietrza. Recyrkulacja gazów spalinowych odbywa się poprzez zawór ze sterowaniem elektrycznym (2).
Katalizator (3) styka się z turbosprężarką.
BUDOWA SILNIKA
GÓRA SILNIKA
Głowica zawiera osiem zaworów wbudowanych pionowo. Są one poruszane przez popychacze. Wał rozrządu jest rurowy z wymiennymi
krzywkami. Pokrywa głowicy jest wykonana z tworzywa.
Koło pasowe napędzające wałek rozrządu posiada kliny. Kalibrowany otwór pozwala unieruchomić koło pasowe za pomocą blokady ułatwiając
ustawienie rozrządu.
Układ doprowadzania powietrza jest szczególnie zoptymalizowany.
Powietrze wychodzące z turbosprężarki jest kierowane do aluminiowej komory, do której przymocowany jest zawór recyrkulacji gazów spalinowych. Niewielki kanał pod komorą zapewnia połączenie z kolektorem wylotowym. Na wyjściu z komory, stalowa rura łączy
się z przewodem dolotowym.
1 Turbosprężarka
2 Układ dolotowy powietrza
3 Komora z aluminium
4 Rura stalowa
5 Zawór recyrkulacji gazów spalinowych
Przewód dolotowy jest zatopiony w głowicy. Jego szczelność zapewnia uszczelka okrągła przymocowana do stalowej rury.
RUCHOME POŁĄCZENIE
Panewki z łbami zrywanymi (1)posiadają pół-panewki o szerokościach (X i Y) i z różnych materiałów.
Podstawa ma profil w kształcie «spłaszczonego łba».
Tłok posiada komorę spalania w kształcie walca.
UWAGA
Koło pasowe napędu rozrządu na wale korbowym nie posiada klinów.
Przytrzymywane jest przez dokręcenie podobnie jak koło zębate pompy olejowej.
Ustawienie wału korbowego odbywa się przez otwór na blokadę znajdujący się w bloku silnika.
NOWOŚĆ W UKŁADZIE WTRYSKU POD WYSOKIM CIŚNIENIEM
Nowy system wtrysku Diesel Common Rail (rampa zespolona) jest montowany w samochodach RENAULT.
Jego producentem jest firma DELPHI. Zasada działania systemu jest identyczna jak w układzie Comon Rail BOSCH.
A Czujnik GMP
B Czujnik wałka rozrządu
C Czujnik pedału przyśpieszenia
D Czujnik ciśnienia turbo
E Czujnik temperatury powietrza
F Czujnik temperatury wody
G Czujnik przyśpieszenia
H Przepływomierz powietrza*
* Według wyznacznika silnika
POŁĄCZENIA ELEKTRYCZNE
Moduł elektroniczny wtrysku pozwala na sterowanie wtryskiem i ciśnieniem w szynie.
Może on również sterować silnikiem oraz innymi funkcjami w pojeździe.
Główne wejścia i wyjścia to:
- temperatura oleju napędowego w pompie wysokiego ciśnienia,
- ciśnienie oleju napędowego w szynie,
- parametry silnika (prędkość silnika, faza silnika, położenie pedału przyśpieszenia,
ciśnienie doładowania, itp.).
Główne wyjścia to:
Układ zasilania niskiego ciśnienia zasila układ paliwowy przefiltrowanym olejem
napędowym pod ciśnieniem.
UKŁAD WYSOKIEGO CIŚNIENIA
Układ wysokiego ciśnienia jest wyposażony w pompę wysokiego ciśnienia, której funkcją
jest doprowadzenie oleju napędowego pod ciśnieniem, przez układ niskiego ciśnienia
do szyny za pośrednictwem przewodu wysokiego ciśnienia.
Funkcją szyny jest gromadzenie oleju napędowego pod wysokim ciśnieniem.
Jest ona połączona z wtryskiwaczami za pomocą przewodów wysokiego ciśnienia.
Wtryskiwacze sterowane elektronicznie (jeden na każdy cylinder) zapewniają
wprowadzenie niezbędnej ilości oleju napędowego we odpowiednim momencie do
cylindrów.
UKŁAD POWROTNY NISKIEGO CIŚNIENIA
Układ powrotny niskiego ciśnienia posiada dwie główne funkcje:
- odzyskiwanie oleju napędowego wracającego z pompy i jego doprowadzenie do
zbiornika,
- odzyskiwanie oleju napędowego wracającego z wtryskiwacza. Realizowanie tej
funkcji wspomaga obecność zwężki, która ma na celu wytworzenie podciśnienia w
przewodzie zwrotnym niskiego ciśnienia.
POMPA WYSOKIEGO CIŚNIENIA: JEST ZAMOCOWANA BEZPOŚREDNIO DO GłOWICY
W korpus pompy wbudowana jest pompa wstępna łopatkowa (1) oraz pompa wysokiego
ciśnienia z podwójnymi tłokami (2). Jeden czujnik temperatury (3) i jeden siłownik niskiego
Moduł elektroniczny steruje siłownikiem niskiego ciśnienia, by regulować ilość paliwa
zasysanego przez pompę wysokiego ciśnienia. Pozwala to na sprężenie wyłącznie takiej
ilości oleju napędowego, która jest konieczna do utrzymania wysokiego ciśnienia w
rampie.
Warto nadmienić, że pompa jest wyposażona w zawór rozładowczy. Zapewnia on
bezpieczeństwo szyny w przypadku nadciśnienia.
Czujnik położenia cylindra (1) i zgrubienie (2) na kole pasowym pozwalają, by komputer
mógł odróżnić cylinder 1 od cylindra 4. Podczas demontażu pompy lub paska rozrządu,
konieczne jest ustawienie znaku (3) koła pasowego z oznaczeniem (4) paska rozrządu.
1 Czujnik położenia cylindra
2 Zgrubienie
3 Znak położenia koła pasowego
4 Znak paska rozrządu
RAMPA ZESPOLONA: MA KSZTAŁT KULISTY I NIE ZAJMUJE WIELE MIEJSCA
Rampa zespolona (1) ma kształt kulisty. Posiada otwory ułożone
promieniście. Czujnik ciśnienia (2) przekazuje do modułu elektronicznego informację o ciśnieniu oleju napędowego w rampie. Niewolno go demontować przy naprawie.
Ciśnienie wewnętrzne w układzie wysokiego ciśnienia jest zmienne.
Może ono osiągnąć 1 600 barów.
1 Rampa zespolona
2 Czujnik ciśnienia
3 Wejście wysokiego ciśnienia
4 Wyjścia w kierunku wtryskiwaczy
UWAGA
W razie konieczności, rozładowanie ciśnienia rampy odbywa się przez
kontrolowany wypływ do układu zwrotnego wtryskiwaczy. Z tego powodu w rampie nie jest potrzebny siłownik wysokiego ciśnienia.
OBUDOWA WTRYSKIWACZA: MA MAŁĄ ŚREDNICĘ
Kolorowy pierścień (2) pozwala rozróżnić właściwości mechaniczne wtryskiwacza.
Głowice wtryskiwaczy (3) posiadają bowiem specyficzne właściwości zależnie od mocy i momentu obrotowego silnika.
Na każdej obudowie wtryskiwacza zapisany jest kod składający się z liter oraz cyfr (np.: 46AC644A769273). Powyższy kod odpowiada wydatkowi wtryskiwacza mierzonemu na stanowisku kontrolnym przy różnych wartościach ciśnienia. Kod ten powinien być zapisany w pamięci komputera wtrysku. Celem jest regulacja sterowania wtryskiem dla każdego wtryskiwacza.
1 Kod alfanumeryczny
2 Kolorowy pierścień
UWAGA
Położenie każdego wtryskiwacza należy oznaczać przed demontażem.
W przypadku wymiany wtryskiwacza, nowy kod powinien zostać wprowadzony
do pamięci komputera za pomocą przyrządu diagnostycznego.
CZUJNIK PRZYŚPIESZENIA
Czujnik przyspieszania (1) podobny do czujnika spalania stukowego w
silniku benzynowym został umieszczony pod rampą zespoloną.
Informuje on moduł elektroniczny o hałasie silnika wywołanym przez
spalanie. Ta informacja sygnalizuje modułowi elektronicznemu moment
rozpoczęcia wtrysku i ilość wtryskiwanego oleju napędowego
Faza 1: Zawór jest zamknięty,
wtryskiwacz jest zamknięty, brak wtrysku.
1 Solenoid
2 Zawór sterujący
3 Wtryskiwacz
4 Sprężyna zaworu sterującego
5 Sprężyna wtryskiwacza
6 Wlot oleju napędowego pod wysokim
ciśnieniem
7 Kierunek powrotu do zbiornika
Solenoid zaworu sterującego nie jest
zasilany, zawór jest zamknięty. Ciśnienie
w komorze jest takie same jak w rampie,
wtryskiwacz jest przytrzymany przez
sprężynę.
Faza 2: Zawór jest otwarty, wtryskiwacz
jest zamknięty, następuje wyładowanie
oleju napędowego.
Solenoid jest zasilany elektrycznie. Olej napędowy znajdujący się pod zaworem wycieka przez zawór, zmniejszając ciśnienie w kanale: następuje rozładowanie.
Ciśnienie wywierane ponad iglicą wtryskiwacza zmniejsza się również, ale
z lekkim opóźnieniem. Wtryskiwacz nie jest jeszcze otwarty. Ta różnica między otwarciem zaworu i wtryskiwacza jest
możliwa dzięki obecności różnych nasadek kalibrujących.
Faza 3: Zawór jest otwarty, wtryskiwacz
jest otwarty.
Ciśnienie nad wtryskiwaczem obniżyło się wystarczająco, aby olej napędowy pod wysokim ciśnieniem uniósł iglicę i został rozpylony do komory spalania.
Faza 4: Zawór jest zamknięty,
wtryskiwacz zamyka się.
Moduł elektroniczny przestaje zasilać solenoid zaworu sterującego. Zawór
ustawia się w położeniu wyjściowym dzięki sprężynie solenoidu. Równowaga ciśnień zostaje przywrócona z jednej i z drugiej strony wtryskiwacza.
Zawór jest zamknięty, wtryskiwacz jest zamknięty, brak wtrysku.
MODUŁ ELEKTRONICZNY: NOWE
CZYNNOŚCI DLA NAPRAWIAJĄCEGO
Moduł elektroniczny «DELPHI» jest modułem elektronicznym, który może być przeprogramowany. Dzięki niemu możliwe jest:
- wpisanie odrębnego kodu dla każdego wtryskiwacza
(C2I) i przyporządkowanie go do danego cylindra,
- w przypadku jego wymiany, przekazanie danych (takich
jak korekty dostosowawcze oraz kody C2I) do nowego
modułu elektronicznego.
UWAGI
Jeżeli przekazanie danych jest niemożliwe, należy wprowadzić ręcznie kody wtryskiwaczy i wykonać jazdę próbną w celu ponownego przystosowania korekt dostosowawczych.
CZYNNOŚCI KONSERWACYJNE
W związku z naprawą systemu, konieczne jest wykonanie wielu czynności:
- Ustawienie koła pasowego napędu pompy wtrysku dla znaku czujnika położenia
cylindra.
- Wymiana przewodów wysokiego ciśnienia po demontażu.
- Oznaczenie położenia każdego wtryskiwacza na silniku przed demontażem.
- Wprowadzenie nowych kodów (C2I) do modułu elektronicznego po wymianie
wtryskiwaczy.
- W razie wymiany komputera i przed jego demontażem, należy odczytać używając
przyrządu diagnostycznego dane, które znajdują się w pamięci ( korekty dostosowawcze
i C2I). Następnie należy je przekazać do nowego modułu elektronicznego.
- Podczas wymiany modułu elektronicznego, jeśli odzyskanie danych jest niemożliwe, to
należy wprowadzić dane wtryskiwaczy C2I ręcznie, używając przyrządu diagnostycznego i
przeprowadzić ponowne przyuczenie korekt dostosowawczych.
UWAGA
Wszystkie naprawy związane z układem hydraulicznym wymagają ogromnej staranności. Niezbędne jest przestrzeganie zasad czystości podanych w by nie spowodować ryzyka wprowadzenia zanieczyszczeń do układu. _________________ Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Renault Clio ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.