Witam.
Dotknął mnie problem ze złymi skazaniami czujnika temp.
Po odłączeniu kostki drzwi na wyświetlaczu brak wskazań.
Po podpięciu wskazania wyższe o ponad 10stC.
Wiadomo - uszkodzony czujnik.
Jakoż że święta w pełni problem z kupnem nowego czujnika - postanowiłem wyjąć stary czujnik i dokładnie go przebadać. Zrobiłem sobie stanowisko pomiarowe i rozpocząłem testy.
W temp. pokojowej opór czujnika to jakieś 2kOM
Po podgrzaniu - spada, po zamrożeniu rośnie.
Czyli typowy termistor NTC 2,2kOM dostępny w każdym sklepie elektronicznym za kilkanaście groszy.
Po zamontowaniu wskazania na wyświetlaczu są już poprawne a ja zaoszczędziłem prawie 30zł za nowy czujnik.
Ale teraz kolejna ciekawostka.
Przełamałem czujnik i wydobyłem ze środka sam termistor.
Pomiary na stanowisku wskazują że jest sprawny.
Ale czemu oszukuje?
Przyczyną okazuje się "zwarcie" w części czujnika gdzie połączone są przewody z Termistorem, czyli tuż przy wejściu przewodów.
Pomiar rezystancji wskazuje jakieś 15kOM pomiędzy przewodami, co powoduje przekłamanie - połączenie równoległe oporów.
Postanowiłem sprawdzić dokładniej sam termistor. Podłączony do auta pokazuje poprawnie, lecz po kilku godzinach na mrozie znów problemy.
Okazuje się że materiał którym zalany jest czujnik, pod wpływem wieku i ujemnych temperatur, dodatkowo połączonych z solą traci swoje właściwości i staje się materiałem przewodzącym - dokładne oględziny wskazują na mikropęknięcia wypełnione "solanką".
Wskazuje to jednoznacznie nie uszkodzenie samego czujnika, lecz źle dobrany izolator.
Reasumując:
-kłopoty ze wskazaniami to uszkodzony "czujnik"
-nowy kosztuje około 30zł
-można go z powodzeniem zastąpić Termistorem 2,2kOM NTC
-koszt termistora znikomy
-czas wymiany - taki sam jak oryginalnego czujnika
-nowy termistor zamknięty został w koszulce termokurczliwej wypełnionej pastą termo przewodzącą przeznaczoną do radiatorów.
-wynik operacji - ZADOWALAJĄCY.
Mam nadzieję, że bardziej "oszczędnym" mój opis się przyda
Super temat.
Miałem właśnie montować dodatkowy obwód do pomiaru temperatury wewnątrz samochodu.
Już będę wiedział jaki termistor zastosować.
Stawiam piwko. _________________ Pozdrawiam.
Jeszcze jedna informacja.
Wspominany termistor jest podłączony bezpośrednio pod wyświetlacz do pinów 1 i 2 kostki głównej (jeśli są 2).
Może się przydać, jak ktoś chce mieć np. przełącznik do sprawdzania temp. wewnątrz kabiny
Zauważyłem też, że w niektórych autach po zdemontowaniu fabrycznego radyjka i podłączeniu zasilania do zegarka na wyświetlaczu brak temperatury. (może dlatego mnie to zaciekawiło, że Matka ma Meganke z 2008 z innym radiem i oryginalnymi białymi wskaźnikami i brakiem temp.).
Dzięki wspomnianej stronie wiem, że w takich przypadkach termistor był podłączony "przez radio", co może pomóc w przywróceniu wskazań temp.
Pozostaje jedynie kwestia znalezienia kabli od czujnika wchodzących do kostki od oryginalnego radia.
Ale przy odrobinie chęci i z pomocą miernika to nie będzie trudne - może uda mi się tego dokonać jutro lub we wtorek...
W razie powodzenia obiecuję opisać dalsze "dzieje"
Niestety nie udało mi się pogrzebać w Megance, prace na razie zawieszam.
Będę jednak starał się rozszyfrować złącze w wyświetlaczu AFFA2 - głównie gdzie jest podłączony w/w termistor.
ps.dziś odbył test mojego termistora w trasie - wskazania poprawne, jednak jest za bardzo czuły
Chyba będę musiał wsadzić go w jeszcze jedną koszulkę z pastą, bo reaguje nawet na drobne podmuch z ust.
Oto rozpiska pinów w dwurzędowym złączu AFFA2 i seri UPDATELIST :
1 - Prise Autoradio {vert} [3]
2 - Prise Autoradio {marron} [1]
3 - NC
4 - NC
5 - NC
6 - NC
7 - Commandes aux volant {violet}
8 - Commandes aux volant {vert}
9 - Commandes aux volant {marron}
10- Commandes aux volant {jaune}
11- Commandes aux volant {rose}
12- Commandes aux volant {gris}
13- NC
14- NC
15- Alim ( + Feu de position gauche protégé ) {bleu}
16 - Prise Autoradio {gris} [5]
17 - Alim (12V Après contact) {jaune}
18 - Signal0V Sonde température extérieure {marron}
19 - Sonde {vert}
20 - Alim (Rhéostat) {violet}
21 - Alim (12V Permanent) {rouge}
22 - NC
23 - Alim (0V) {noir}
24 - Signal température extérieure sortie afficheur {rose}
Wiem że nie po naszemu, ale też dobrze
Interesują nas piny 18 i 19 - tu podłącza się nasz nieszczęsny termistor NTC 2,2kOM (nie 6kOM jak podają niektóre źródła - bo te 6kOM to wartość dla 0stC, a wartości termistorów podaje się dla temperatury 20stC)
Póki co wszystko zrozumiałem u kolegów, ale mam jeszcze kilka śladów, tam walczą z przeróbkami wyświetlaczy TunerList i UpdateList.
Jest bardzo ładny opis dotyczący podmiany wyświetlaczy na białe i możliwości montażu wyświetlaczy tylko godziny i temp. zamiast tego z obsługą radia.
Są nawet próby zamiany w/w wyświetlaczy po odpowiednim przepięciu przewodów - z pewnymi sukcesami...
Ktoś pokusił się nawet o rozpracowanie protokołu do obsługi po I2C wyświetlaczy serii AFFA, zbudował odpowiedni interfejs i podłączył wyświetlacz do innego radia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Renault Trafic ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.