Dołączył: 07 Paź 2012 Posty: 8 Skąd jesteś (miejscowość / region): Brzeg/opolskie Posiadane auto: Scenic II, 1.6, 2004r
Piwa: 3/0
Wysłany: Sro 05 Cze 2013, 09:58
Temat postu:
Naprawa klaksonu w Scenicu II
Walczyłem z tym klaksonem dłuższy czas, ale udało się, najwięcej czasu zajęły przygotowania teoretyczne, w praktyce na "żywym organiźmie" operacja trwała 60 minut.
Dotyczy SCENICa II, w Megane II pająk-przełącznik zespolony jest całkiem inny. Byłem u dwóch elektryków, którzy twierdzili, że klakson idzie przez komputer, podziękowałem im bo to bzdura.
Teraz opis jak to zrobiłem:
1. W komorze silnika, po prawej stronie akumulatora, jest skrzynka bezpieczników z kablami i połączeniami, należy zdjąć plastikową pokrywę skrzynki, nie wychodzi zbyt łatwo, nas interesuje biała wtyczka R9 z prawej strony skrzynki, jest wsunięta w prowadnicę. Należy wyjąć ją z prowadnicy i rozłączyć, pin nr 10 to kabel, który idzie do klaksonu (biało-pomarańczowy), nr 1 to masa do klaksonu (czarno-szary).
Do pinu nr 10 podłączamy +12V z akumulatora, do nr 1 podłączamy masę, jeżeli usłyszymy klakson to składamy wtyczkę R9, i przenosimy się do kabiny. (można też zmierzyć omomierzem)
Jeżeli nie było słychać klaksonu to musimy zdjąć zderzak i wymienić klakson (trąbkę) lub oczyścić wtyki-styki. U mnie trąbka działała (wcześniej wymieniona, już nie oryginalna), więc dalej szukałem w kabinie.
2. W kabinie jest skrzynka bezpieczników po lewej stronie pod deską rozdzielczą, za małym schowkiem, trzeba wyjąć klapkę schowka. Bezpiecznik od klaksonu nr 10, powinno być na nim +12V.
Przewody od tego bezpiecznika i biały z wtyczki R9 spotykają się we wtyczce 1519 (pin 3 i pin 4) w pająku. Rozkładamy obudowę kolumny kierownicy, mała część od góry jest na zatrzaskach, dolna część na dwóch śrubach i zatrzask.
Na zdjęciach jest widok od dołu na pająka, nie ściągałem go z kolumny kierownicy.
Odłączamy wtyczkę 1519 pod pająkiem. Mierzymy napięcie między pinami 3 i 4, powinno być 12V. Można też zewrzeć te piny i klakson powinien wydać dźwięk. Tak właśnie u mnie było.
3. Teraz już trzeba zdjąć kierownicę (najpierw oczywiście AirBag).
Odłączamy akumulator (najpierw -).
Po odłączeniu poduszki, rozłączyłem szarą wtyczkę od klaksonu i zmierzyłem przejście między pinami tej wtyczki, a pinami 3 i 4 wtyczki 1519 pod pająkiem. U mnie jedna para nie miała przejścia. Teraz musiałem już zdjąć kierownicę.
Kolejny krok to wyjęcie środkowej części przełącznika zespolonego (pająka), czyli zwijacza. Nie trzeba ściągać całego pająka z kolumny kierownicy. Należy wyjąć tylko zwijacz (dwa zatrzaski na górze i jeden na dole), tam ukryte są wszystkie połączenia i doprowadzenia do klaksonu.
Na spodzie zwijacza są dwa okręgi (ścieżki miedziane), u mnie były bardzo zabrudzone, pewnie dlatego nie było styku.
Na korpusie pająka ( po zdjęciu zwijacza) odsłonięte są dwie blaszki, na końcu mają styki, które ślizgają się po okręgach zapewniając przejście sygnału przy obrocie kierownicy. Drugi koniec tych blaszek łączy się --dociska bolce, które mają połączenie z wtyczką 1519 piny 3 i 4. Styki na blaszkach też były bardzo brudne uniemożliwiając połączenie.
4. Teraz pozostało tylko oczyścić ślizgacz i styki blaszek w korpusie i złożyć wszystko.
Po włożeniu zwijacza można jeszcze upewnić się, czy jest przejście między pinami 3,4 wtyczki 1519 , a wtyczką wychodzącą ze zwijacza (szara), kabel czarny i czerwony.
Na koniec przykręcamy kierownicę, zakładamy poduszkę, wtyczka 1519 wraca do swojego gniazda, zakładamy obudowę kolumny kierownicy, podłączamy akumulator (najpierw +).
I jeszcze wprowadzamy kod do radia, przyuczenie elektrycznych szyb, mały drobiazg, po podłączeniu akumulatora nie mogłem otworzyć bagażnika, konieczne było przeładowanie zamka centralnego off-on.
Dla szerszego dostępu powyższy teks zamieściłem też na innym forum co widać po hostingu zdjęć.
Muszę jeszcze wspomnieć o pomocy mojej żony, co cztery ręce to nie dwie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Renault Scenic ) Instrukcje, manuale, fotoreportaże
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.