Renault

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyfelgiksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)



 
postów na stronie: 10 20 50
       Forum RENAULT Forum Strona Główna -> ( Renault Scenic ) Instrukcje, manuale, fotoreportaże
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gRRuby

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 1836
Skąd jesteś (miejscowość/region): Warszawa
Posiadane auto: SCENIC II 1.9dCi '05
Piwa: 220/81
Wysłany: Nie 11 Gru 2011, 02:24
Temat postu:

Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)


Instrukcja naprawy najpopularniejszej usterki związanej klimatyzacją czyli uszkodzenia regulatora prędkości obrotowej dmuchawy.
OBJAWY USZKODZENIA
Dmuchawa działa na jednym, na ogół najwyższym, biegu lub nie działa w ogóle silnik dmuchawy.

WYMONTOWANIE REGULATORA
Jak dostać się do regulatora i wymontować go, opisano w tym temacie:
http://renault.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=84962&postdays=0&postorder=asc&start=0

ZIMNY LUT
Najpierw trzeba sprawdzić czy przypadkiem nie ma tzw zimnych lutów:
http://renault.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=62605&postdays=0&postorder=asc&highlight=tomasz1b1&start=30

WYMIANA TRANZYSTORA MOCY (+ WYMONTOWANIE REGULATORA W SCI)
Poniżej link do fotorelacji z naprawy samego regulatora poprzez wymianę tranzystora mocy. Dodatkowo w manualu widać jak wymontować regulator ze SC I (jest w języku francuskim, ale zdjęcia mówią same za siebie)
http://www.forum-auto.com/pole-technique/mecanique-electronique/sujet358759.htm

Generalnie oryginalny tran to HUF75344G3, ale raczej nie do zdobycia.
Można zastosować 75344G i będzie chyba lepszy od oryginału. Można tez dać łatwo osiągalny IRFP064PBF (jak w manualu)
jest to N-kanałowy tranzystor mosfet o prądzie około 60A-100A i napięciu >50A w obudowie TO247AC.
Każdy elektronik amator powinien sobie z tym poradzić. Polecam postąpić tak jak na zdjęciach, czyli wyciąć stary tranzystor, a następnie wylutować poszczególne nogi. Można skorzystać z odsysacza, wicka czy hot air.
Tu do nabycia za parę zł
http://www.tme.eu/pl/katalog/?id_category=100309&search=IRFP064&md5=t7c5c66f788bf3abcafdd436c35864fce&page=1,20#id_category%3D100309%26search%3DIRFP064

Jeśli nie miałeś do czynienia z lutownicą i nie znasz podstaw elektroniki lepiej poproś o pomoc kogoś znającego się na rzeczy.

DZIAŁANIE OPORNICY
Sterownik prędkości wentylatora (opornica elektroniczna) ma 8 poziomów napięć wyjściowych.

0% - 13,77V
18% - 12,26V
23 % - 11,79V
30% -11,22V
39% - 10,43V
51% - 9,44V
66% - 8,08V
82% - 6,66V
100% - 4,96V

Sterowanie jest impulsowe, o długości impulsu od 150us do 450us podawanych z modułu sterownika na pin 6. Do diagnostyki (o ile to w ogóle opłacalne) niezbędny jest oscyloskop. Natomiast powyższe napięcia sterujące wentylatorem można oczywiście zmierzyć zwykłym woltomierzem.

Wentylator ma dodatkowo zabezpieczenie termiczne, które go wyłącza przy osiągnięciu prędkości 30% mniejszej od żądanej przez użytkownika.

PRZYCZYNY USZKODZENIA
Uszkodzenie tranzystora jest często wynikiem niedrożnego filtra, zabrudzonej dmuchawy, zatarcia i/lub dużych oporów silnika. Radiator przetwornicy umieszczony jest w kanale wentylacji i musi mieć zapewnione chłodzenie.

WAŻNIE I WNOSZĄCE CENNE INFORMACJE ODNOŚNIKI
Wątki z którymi radzę się koniecznie zapoznać:
http://renault.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=62605&postdays=0&postorder=asc&highlight=tomasz1b1&start=60

http://renault.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=86436&postdays=0&postorder=asc&highlight=tranzystor&start=0
[url]
http://renault.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=62605&postdays=0&postorder=asc&highlight=tomasz1b1&start=0[/url]

Bardzo cenny opis z jednego z powyższych wątków:
gregor_uk_64 napisał:
Przeczytałem wszystkie posty i w zasadzie każdy z osobna jest poprawny, ale trzeba to wszystko zebrać w całość. Przerabiałem temat kilkakrotnie, więc moje doświadczenia przedstawię w punktach, oczywiście po części odnosząc się do tego, o czym moi poprzednicy pisali wcześniej. Sprawa dotyczy ScenicII z climatronic.
1. Jeżeli nie działa Ci dmuchawa lub działa tylko na"full" - masz prawdopodobnie uszkodzony tranzystor sterujący.
2. Jeżeli działa tylko do 4-5 biegu tranzystor jest zniszczony temperaturowo przez zaniedbanie wymiany filtra kabinowego (pyłkowego)
3. Zapchany filtr kabinowy powoduje przegrzanie tranzystora i powstawanie tzw zimnych lutów, szczególnie na bramce(jest to tranzystor N-MOSFET), która jest lutowana od góry na druku dwuwarstwowym, więc dobre połączenie od dołu nie gwarantuje wysterowania tranzystora.
4. Wlutowany na płytkę opornik (taka blaszka zagięta w podkowę) powoduje przegrzewanie płytki w okolicy podłączenia wtyczki, czego następstwem jest brak połączenia płytki z wtyczką.
Wnioski:
Zanim zdecydujesz się kupić cały moduł, za który zapłacisz ok 400 zł. weź pod uwagę następujące wskazówki:
1. Nie bój się wymontować schowek, bo to dla wprawnej ręki to ok. 10 min roboty (napisz do mnie prywatnie, jak będziesz miał problem pomimo umieszczonych wcześniej na forum wskazówek)
2. Oczywiście wcześniej wymień filtr kabinowy (to taka szufladka, którą bez problemu wyciąga się od strony komory silnika)
3. Jeżeli nadmuch nie działał, wyjmij panel sterujący (o czym wcześniej na forum) ale nie odpinaj kabli i od dolnej strony druku (płytki) zewrzyj kawałkiem drutu źródło z drenem (trzymając panel radiatorem do siebie i tranzystor jest od góry, są to elektrody lewa i środkowa) i jeżeli wiatrak się włączy przejdź do pkt 5.
4. Wymontuj panel sterowania silnikiem (moduł) i wyczyść dokładnie czystym spirytusem wszystkie piny (bolce) w gniazdach przyłączeniowych, szczególnie te, do których przychodzą grube kable.
5. Jeżeli to nie pomaga, spróbuj przelutować bramkę od strony górnego druku (jeżeli trzymasz modem radiatorem do siebie, a tranzystor jest na górze, to jest to skrajna prawa elektroda).
6.Jeżeli dalej nic, nie próbuj szukać oryginalnego tranzystora (N358), którego nie ma ani w żadnych katalogach, ani w żadnych sklepach. Kup tranzystor N-MOSFET w obudowie TO247 o prądzie ciągłym przynajmniej 60A i rezystancji źródło-dren nie większej niż 0,009 ohm i mocy przynajmniej 200W. Najlepszy byłby HUF, ale jego zdobycie graniczy z cudem, więc polecam IRFP 064, ale nie IRFP 064N. Różnica między nimi, to 150 W mocy, bo oryginalny IR 064 ma 300 W (podróbki 200W), a IR 064N tylko 150W. Cena IRFP064 to ok 9 PLN
7.Wylutuj stary tranzystor (konieczny odsysacz cyny), wstaw nowy ( koniecznie posmaruj tranzystor na styku z radiatorem silikonową pastą termoprzewodzącą, którą za ok. 5 PLN kupisz w każdym sklepie z elektroniką). Poskładaj wszystko i zadziała na bank.
Pozdrawiam wszystkich.


Aktualna (12'2011) cena modułu to 185zł. Tak na wszelki wypadek jakby się komuś nie chciało bawić lub wymiana tranzystora się nie powiodła.
Powrót do góry
Wystawiono 3 piw(a)
archive_20

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 14820

Posiadane auto: Scenic 1,5 dCi 2005 101 KM
Piwa: 832/1024
Wysłany: Nie 11 Gru 2011, 22:52
Temat postu:

Re: Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)


stawiam piwo. jeszcze nie przechodziłem tego... Very Happy
Powrót do góry
archive_18

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 16 Maj 2009
Posty: 17339


Piwa: 1619/642
Wysłany: Pon 12 Gru 2011, 00:31
Temat postu:

Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)



Oryginał jest niedostępny w handlu

Zamiennik firmy IR z grupy automotiv 209A 75V 470W 0.0045Ω!!!
IRFP2907
N-MOSFET 209A 75V 470W 0.0045Ω
Tranzystor zwiększy moc dmuchawy
więc zamieniając IRFP064 na właśnie IRFP2907
uzyskamy wyższe obroty dmuchawy.
Na forach / np. megane.com.pl itp/ podaja info że zamiennikiem ponoć jest RFP064N - niestety na tym tranzystorze dmuchawa nie osiąga maksymalnych obrotów - ok, 20-40% wydajności.



Regulator VALEO F657165W/M




Cena zamiennika na Allegro 17,71 pln + przesyłka 7,70 pln.

Dostępny w:

Doro Automatyka
ul. Krzywoustego 8 a
76 - 200 Słupsk

mail: kopylowicz@gmail.com
tel:
664 848 707
693 756 787
_________________
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
gRRuby

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 1836
Skąd jesteś (miejscowość/region): Warszawa
Posiadane auto: SCENIC II 1.9dCi '05
Piwa: 220/81
Wysłany: Pon 12 Gru 2011, 01:09
Temat postu:

Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)


IRFP2907 ma znacznie większa moc i obroty będą znacznie wyższe bo w zakresie w jakim pracuje w tym regulatorze jego RDS < 4 mOhma
Dmuchać będzie mocniej, ale chałas będzie większy i silnik szybciej się skończy...
IRFP064 (0,009 Ohma) jest najbliższy oryginałowi (0,008 Ohma), ale IRFP064N się nie nadaje bo ma za mały prąd i padnie.


Ostatnio zmieniony przez gRRuby dnia Pon 12 Gru 2011, 10:14, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
archive_20

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 14820

Posiadane auto: Scenic 1,5 dCi 2005 101 KM
Piwa: 832/1024
Wysłany: Pon 12 Gru 2011, 09:17
Temat postu:

Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)


to w końcu który brać? Cool
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Pon 12 Gru 2011, 09:17
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
gRRuby

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 1836
Skąd jesteś (miejscowość/region): Warszawa
Posiadane auto: SCENIC II 1.9dCi '05
Piwa: 220/81
Wysłany: Pon 12 Gru 2011, 10:25
Temat postu:

Re: ( Renault Scenic ) Naprawa regulatora dmuchawy (climatronic)


Ja sugeruję IRFP064, ale można IRFP2907 i wtedy obroty będą większe.

Parametry oryginalnego tranzystora

Technical/Catalog Information HUF75344G3
Vendor Fairchild Semiconductor
Category Discrete Semiconductor Products
Mounting Type Through Hole
FET Type MOSFET N-Channel, Metal Oxide
Drain to Source Voltage (Vdss) 55V
Current - Continuous Drain (Id) @ 25° C 75A
Rds On (Max) @ Id, Vgs 8 mOhm @ 75A, 10V

Input Capacitance (Ciss) @ Vds 3200pF @ 25V
Power - Max 285W
Packaging Tube
Gate Charge (Qg) @ Vgs 210nC @ 20V
Package / Case TO-247-3
FET Feature Standard
Lead Free Status Lead Free
RoHS Status RoHS Compliant
Other Names HUF75344G3
HUF75344G3
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Wyświetl posty z ostatnich:   
       Forum RENAULT Forum Strona Główna -> ( Renault Scenic ) Instrukcje, manuale, fotoreportaże Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Renault Scenic »

Opinie o samochodach Renault Scenic - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Renault Scenic ) Instrukcje, manuale, fotoreportaże


Renault

Scenic

14 900

2005r.

139 000 km

kujawsko-pomorskie

Renault

Clio

42 800

2013r.

13 000 km

śląskie

Renault

Laguna

15 400

2006r.

101 000 km

kujawsko-pomorskie

Renault

Laguna

13 400

2005r.

128 000 km

kujawsko-pomorskie

Renault

Clio

42 800

2013r.

13 000 km

śląskie




Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group

bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne


Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2014 Created by idealneT and OM System