Renault

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęściksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum RENAULT Forum Strona Główna -> ( Renault ) Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
t0mek

Auto Maniak



Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 561
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Megane
Piwa: 41/1
Wysłany: Sro 14 Kwi 2010, 16:26
Temat postu:

Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Oczywiście jest parę rodzai wtryskiwaczy ale podobna budowa więc materiały mają na celu przybliżyć ogólne pojęcie

BUDOWA, ZASADA DZIAŁANIA:

W układach CR, rolę mechanicznego wtryskiwacza stosowanego w zwykłych układach wtrysku, przejęły nowe sterowane elektrycznie. Mocowane są one podobnie jak tradycyjne, jarzmem dociskowym w głowicy cylindra.
W położeniu spoczynkowym iglica rozpylacza utrzymywana jest w położeniu zamkniętym, przez równoważące się ciśnienia w komorze dolnej i górnej oraz sprężynkę wtryskiwacza. Sterownik zasilając cewkę steruje otwarciem zaworu. Komora górna zostaje otwarta na przelew i ciśnienie w komorze dolnej unosi iglicę rozpylacza. Następuje wtrysk i trwa tak długo, jak zasilanie cewki przez sterownik silnika. Gdy cewka przestaje być zasilana ciśnienie w komorze górnej wzrasta do poziomu ciśnienia zasilania. Równowaga ciśnień w komorze górnej i dolnej pozwala na zamknięcie iglicy przez sprężynę.


Budowa wtryskiwacza.
1 - otworki rozpylacza, 2 – iglica, 3 - wysokie ciśnienie, 4 - złącze elektryczne, 5 – przelew, 6 - cewka sterująca, 7 - komora dolna, 8 - komora górna, 9 - sprężyna zaworu, 10 – zawór, 11 - sprężyna iglicy



Wtryskiwacz firmy Delphi

W początkowej fazie wtrysku, wtryskiwacz sterowany jest podwyższonym prądem, w celu skrócenia czasu otwarcia zaworu elektromagnetycznego. Gdy otwarcie już nastąpi, prąd ten zostanie zmniejszony do wartości niezbędnej do jego podtrzymania.
Sterownik dla określenia dawki i kąta wyprzedzenia wtrysku, bierze różne parametry pracy silnika. Dawka paliwa głownie zależy od prędkości obrotowej silnika oraz położenia pedału przyspieszenia. Brane są także parametry korygujące takie, jak temperatura silnika, temperatura paliwa, ilość zasysanego powietrza, prędkość pojazdu czy obciążenie dodatkowe jakim jest klimatyzacja. Czas trwania wtrysku obliczany jest na podstawie dawki paliwa oraz ciśnienia w zasobniku, natomiast kąt wyprzedzenia od dawki i prędkości obrotowej.
Aby ograniczyć hałas i zmniejszyć emisję toksycznych spalin, sterownik pilotuje wtrysk w specyficzny sposób.


a) Przebieg wtrysku konwencjonalnego. pm – średnie ciśnienie wtrysku, ps – szczytowe ciśnienie wtrysku . b) Przebieg wtrysku w układzie Common Rail, pm – średnie ciśnienie wtrysku, pr – ciśnienie w zasobniku.

W zależności od rozwiązania, podzielony jest on na wtrysk wstępny, wtrysk zasadniczy oraz dotrysk. Wprowadzając małą dawkę oleju napędowego (wtrysk wstępny) z wyprzedzeniem nawet do 90o OWK przed GMP, „przygotowuje” komorę spalania uzyskując nieco podwyższone ciśnienie sprężania, skrócenie czasu zwłoki spalania wtrysku zasadniczego oraz złagodzenie przebiegu ciśnienia spalania.


a) Wznios igły rozpylacza i przebieg ciśnienia bez wtrysku wstępnego, hHE – wznios igły (wtrysk zasadniczy b) Wznios igły rozpylacza i przebieg ciśnienia z wtryskiem wstępnym, hVE – wznios igły (wtrysk wstępny), hHE – wznios igły (wtrysk zasadniczy).
Kolejnym etapem jest dostarczenie energii potrzebnej do pracy użytecznej (wtrysk zasadniczy). Odpowiedzialny jest on głównie za rozwijanie wysokiego momentu obrotowego przez silnik. Ostatni etap (dotrysk) następuje podczas suwu rozprężania i suwu wylotu nawet do 200o OWK po GMP. Głownie służy on w celu redukcji NOx w spalinach, jednak w wyniku działania układu recyrkulacji spalin powraca do cylindra i oddziałuje jako bardzo wczesny wtrysk wstępny.

DIAGNOSTYKA:

W wyniku niedokładności procesu produkcji, parametry wydatku wtryskiwaczy różnią się od siebie. Konsekwencją tego może być nieprawidłowa praca silnika oraz zwiększenie emisji substancji szkodliwych. W wyniku tych nieprawidłowości, dla każdego wtryskiwacza przeprowadzone są pomiary, a następnie przyporządkowany jest mu kod, różniący się w zależności od wielkości odchylenia od wartości odniesienia. Kod umieszczony jest na wtryskiwaczu. Niezbędne jest wprowadzenie go do pamięci sterownika za pomocą testera diagnostycznego, w celu naniesienia korekty czasu wtrysku.

1. kontrola poprawności wprowadzonych kodów wtryskiwaczy ( jeżeli są obecne):


2. kontrola korekty naniesionej przez sterownik silnika, po nich można poznać który cylinder nie domaga:


3. można dokonać pomiaru rezystancji uzwojenia elektromagnesu wtryskiwacza, czyli podpiąć pod jego zaciski omomierz i porównać z innymi

4. kontrola połączenia wtryskiwacz – sterownik wtrysku.

5. przelewy:
zamocować menzurki pomiarowe w miejsce przewodów przelewowych wtryskiwacza.
Dokonać pomiaru zgodnie z zaleceniami producenta (zalecany czas, obroty silnika). Możliwe są pomiary przy pracującym silniku jak i przy braku możliwości uruchomienia (zalecany czas działania rozrusznika). Otrzymany wynik porównać z normatywami producenta. W przypadku braku normatywów, otrzymane wartości porównać między sobą. Znaczne odbieganie wartości w jednej z menzurek świadczy o uszkodzeniu wtryskiwacza.




_________________
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Wystawiono 3 piw(a)
archive_25

Auto Maniak



Dołączył: 27 Paź 2009
Posty: 4129

Posiadane auto: Renault
Piwa: 227/87
Wysłany: Sro 14 Kwi 2010, 17:17
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Widzę, że kolega bardzo fajnie przedstawia nam różne zagadnienia związane motoryzacją. Tak trzymać.
Powrót do góry
t0mek

Auto Maniak



Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 561
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Megane
Piwa: 41/1
Wysłany: Sro 14 Kwi 2010, 17:32
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


można by jakiś dział zrobic taki, gdzie można ludzi odsyłać co ciągle pytają np. a co to takiego clip??? albo co to przelewy??, gdzie nie będzie żadnych "smieci" tylko czysta wiedza, bo mam w planach zrobić jesczę parę, tylko to zawaliście czasochłonne, zresztą inni też mogą fotoinstrukcje napraw wstawiać
_________________
Pozdrawiam!
Powrót do góry
archive_18

Auto Maniak



Dołączył: 16 Maj 2009
Posty: 17322


Piwa: 1623/642
Wysłany: Sro 14 Kwi 2010, 21:56
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Tomeczku jak zwykle piwko za super materiał.
Tylko po co takie marnotrawstwo paliwa.
Czy tą ropke można wlać spowrotem do zbiornika? Laughing Laughing
_________________
Pozdrawiam.
Powrót do góry
t0mek

Auto Maniak



Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 561
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Megane
Piwa: 41/1
Wysłany: Sro 14 Kwi 2010, 22:03
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


dzięki za piwko, jedynie Ty doceniłeś moje wypociny i scenicrt Razz a paliwko już dawno poszło w atmosfere Smile
_________________
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Reklama








Wysłany: Sro 14 Kwi 2010, 22:03
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
archive_18

Auto Maniak



Dołączył: 16 Maj 2009
Posty: 17322


Piwa: 1623/642
Wysłany: Sro 14 Kwi 2010, 22:35
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Ja akurat wiem ile pracy kosztuje zamieszczenie takiego tematu na forum.
_________________
Pozdrawiam.
Powrót do góry
kecajm69

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 252
Skąd jesteś (miejscowość / region): Praszka/Wieluń
Posiadane auto: Laguna II 2.0T z 2006, Megane I 1.9 DTI z 2000
Piwa: 14/10
Wysłany: Czw 15 Kwi 2010, 07:21
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Również piwko poleciało za ten temat i wkład. Powiedzcie mi który wtrysk tutaj nie domaga ten co jest 1.2 na + czy 1.2 na - i jakie wartości które pokazuje komp są dobrymi czyli od - do.
_________________
Jacek.
Powrót do góry
t0mek

Auto Maniak



Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 561
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Megane
Piwa: 41/1
Wysłany: Czw 15 Kwi 2010, 08:25
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


tutaj wszystkie są ok, jak dochodzi do +/- 5 to już coś jest nie tak, ale nie oznacza to że wtryskiwacz jest zły!! może być sytuacja że jest słabe sprężanie w jednym cylindrze, komputer wychwyci że w momencie jego pracy silnik rozwija za słaby moment i zacznie więcej dolewać aby nadrobić, a wtryskiwacz jest ok
_________________
Pozdrawiam!
Powrót do góry
archive_18

Auto Maniak



Dołączył: 16 Maj 2009
Posty: 17322


Piwa: 1623/642
Wysłany: Czw 15 Kwi 2010, 17:42
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Na jakiej podstawie on dokonuje pomiaru momenty obrotowego?
_________________
Pozdrawiam.
Powrót do góry
t0mek

Auto Maniak



Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 561
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Megane
Piwa: 41/1
Wysłany: Czw 15 Kwi 2010, 17:51
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


sterowanie wtryskiwaczami w Common Railu jest sekwencyjne, czyli sterownik dokładnie wie który wtryskiwacz aktualnie ma sterować, czyli wie który cylinder jest w górnym martwym punkcie suwu sprężania, jednocześnie nadzoruje wiele innych parametrów jak np. prędkość obrotowa która oscyluje w małych bardzo prędkościach a przy kulejącym cylindrze wykryje duży ich spadek
_________________
Pozdrawiam!
Powrót do góry
kecajm69

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 252
Skąd jesteś (miejscowość / region): Praszka/Wieluń
Posiadane auto: Laguna II 2.0T z 2006, Megane I 1.9 DTI z 2000
Piwa: 14/10
Wysłany: Pią 16 Kwi 2010, 01:01
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Dzięki za odpowiedź, bo u mnie na kompie pokazywał :
1 cylinder - (-0,7)
2 -"- - (-0,coś tam)
3 -"- - (0, coś tam)
4 -"- - (+1.9)
Wiec z tego wynika że jeszcze jest Ok
_________________
Jacek.
Powrót do góry
t0mek

Auto Maniak



Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 561
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Megane
Piwa: 41/1
Wysłany: Pią 16 Kwi 2010, 07:05
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


tak,ok
_________________
Pozdrawiam!
Powrót do góry
shield22

Debiutant



Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 23
Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin
Posiadane auto: Clio 02 1,5dci
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 16 Kwi 2010, 10:05
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


a jak robimy ten test przelewowy to ile czasu samochod powinien chodzic ?? i jaki rezultat jest prawidlowy ??
Powrót do góry
t0mek

Auto Maniak



Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 561
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Megane
Piwa: 41/1
Wysłany: Pią 16 Kwi 2010, 12:49
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


takie informacje trzeba patrzeć w dokumentacji zgodej z wyznacznikiem silnika, jak i oprogramowaniem sterownika. W zależności jak układ jest zbudowany, czy ma zawór po stronie wysokiego ciśnienia czy upuszcza wtryskieaczami itd.. Np. w jednym silniku gdzie jest wtryskiwacz delphi przez 2 min trzymasz na jalowych obrotach a na konću odpalasz dwa razy test szczelności układu testerem i ma byc max 50ml, a w innym silniku z tym wtryskiwaczem gdzie jest inaczej sterowany ma być nie wiecej jak 25ml
_________________
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
pc111

Auto Maniak



Dołączył: 19 Sie 2009
Posty: 5602
Skąd jesteś (miejscowość / region): ...
Posiadane auto: ...
Piwa: 258/295
Wysłany: Czw 22 Kwi 2010, 12:15
Temat postu:

Re: ( Renault ) Wtryskiwacze CR - budowa, zasada działania, diagnostyka


Tomek ! dołączam browar > dziekujemy Smile
Powrót do góry
Wystawiono 2 piw(a)
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum RENAULT Forum Strona Główna -> ( Renault ) Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1





 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Renault ) Dyskusje ogólne


Renault

Modus

14 999

2009r.

179 000 km

pomorskie

Renault

Clio

16 000

2006r.

187 000 km

pomorskie

Renault

Megane

18 900

2009r.

195 000 km

wielkopolskie

Renault

Scenic

10 900

2005r.

183 000 km

małopolskie

Renault

Megane

11 900

2008r.

182 000 km

małopolskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2018 Created by idealneT and OM System